Jak budować pozytywny obraz własnego ciała - psycholog Monika Gawrysiak

Obecne czasy są nazywane dominującym kultem piękna. Jednak zdecydowana większość osób nie spełnia warunków piękna, które jest promowane w mediach. Stąd bierze się tak duży rozdźwięk między tym co uważamy za piękne ciało, a jak sami wyglądamy i postrzegamy siebie. Z tego wpisu dowiesz się jak budować pozytywny obraz własnego ciała!

Wpis „Jak budować pozytywny obraz własnego ciała?” możesz także wysłuchać w formie podcastu „Możesz Myśleć Inaczej”:

Jak budować pozytywny obraz własnego ciała?

Obserwuj swoje ciało

Po pierwsze zacznij zauważać swoje ciało i sygnały, które wysyła. Współcześnie wiele ludzi odcina się od swojego ciała, zdaje się go nie zauważać, albo eksploatuje ciało do granic możliwości. Zauważają je dopiero, gdy zaczyna „szwankować”, boleć, chorować. A wtedy często może być już za późno, by o nie zadbać… Tak często zaczyna się początek poważnej choroby…

A przecież ciało to „jedyne miejsce, w którym mieszkasz”, mówił Jim Rohn. Warto więc nawiązać pozytywny kontakt z własnym ciałem, bo przecież to z nim spędzamy całe swoje życie!

monikagawrysiak.pl cytat 00015 300x300 - Jak budować pozytywny obraz własnego ciała?

Do obserwacji sygnałów płynących z ciała możesz wykorzystać technikę skanowania ciała. Jest to jedna z technik uważności, mindfulness. Polega ona na zwracaniu uwagi na to, jak czuje się Twoje ciało zaczynając od palców stóp, aż po czubek głowy. Zwracaj uwagę na wszystkie sygnały, które wysyła Ci ciało, np. mrowienie, swędzenie, ból, itd. Nie zatrzymuj się jednak zbyt długo na tych odczuciach, po prostu je obserwuj. Zauważ je, a następnie idź dalej, do kolejnej części ciała. Dzięki technice skanowania nawiążesz kontakt ze swoim ciałem, poznasz je lepiej, a to pierwszy krok do tego jak budować pozytywny obraz własnego ciała.

Doceniaj swoje ciało

Ciało tworzy jedyną niepowtarzalną i unikatową kombinację cech wyglądu zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego! Nie ma drugiej takiej samej i tak samo zbudowanej osoby na świecie jak TY! To dzięki swojemu ciału możesz skakać, biegać, pisać, czytać, śpiewać i tańczyć! Możesz korzystać ze wszystkich swoich zmysłów – wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku i równowagi!

Staraj się jak najczęściej doceniać to wszystko, co zyskujesz dzięki swojemu niepowtarzalnemu ciału! Możesz robić to w postaci prowadzenia dziennika wdzięczności, albo po prostu codziennie dziękować za wszystko, co możesz robić dzięki swojemu ciału. Często zaczynamy doceniać te wszystkie aspekty związane z ciałem dopiero, gdy coś tracimy. Np. często doceniamy to, że mogliśmy swobodnie oddychać, dopiero gdy tracimy węch, albo mamy zapchany nos. Często też zaczynamy doceniać to wszystko, na co pozwala nam nasze ciało, gdy spotykamy się z osobą z niepełnosprawnością. Widzimy wtedy, że dla kogoś innego coś, co dla nas jest zwyczajne i proste, może być czymś nieosiągalnym lub szalenie trudnym… Nie czekajmy na takie momenty! Nauczmy się doceniać swoje ciało tu i teraz!

Możesz wypełnić tą kartę wdzięczności dla swojego ciała zamieszczoną poniżej. Pomoże ci ona przypomnieć sobie i docenić swoje ciało, gdy znajdziesz się w trudniejszym momencie swojego życia. Najlepiej byłoby codziennie wykonywać takie ćwiczenia wdzięczności w stosunku do swojego ciała!

Karta wdziecznosci dla swojego ciala monikagawrysiak.pl  724x1024 - Jak budować pozytywny obraz własnego ciała?

Pielęgnuj swoje pasje

Staraj się regularnie wykonywać zajęcia, które sprawiają ci radość. Możesz wracać do nich zawsze, gdy znajdziesz się w trudniejszym momencie życia. Staraj się zarówno pielęgnować swoje pasje, ale też szukać nowych. Możesz zastanowić się nad tym, co kiedyś sprawiało Ci radość, albo rozejrzeć się dookoła i zobaczyć czy w twojej okolicy są jakieś miejsca, które oferują ciekawe warsztaty. Możesz też podpytać znajomych i bliskich co sprawia im radość i spróbować razem z nimi wykonać takie zajęcia. Dzięki temu zyskasz też wiedzę nie tylko o sobie i o tym, co daje ci radość, ale możesz zbliżyć się do innych ludzi.

Osoby, które mają swoje hobby i czują, że są w czymś dobre, mają też wyższe poczucie własnej wartości. Dzięki temu też zyskują bardziej pozytywny obraz własnego ciała. Poza tym pasje i zainteresowania pomogą Ci również skutecznie odwrócić uwagę, gdy zaczniesz nadmiernie koncentrować się na swoim wyglądzie.

Dbaj o relacje – ze sobą i innymi

Pielęgnuj przyjaźnie i otaczaj się ludźmi, którzy cię wspierają. Takie osoby nie będą krytykować twojego ciała, będą raczej zachęcać cię do pozytywnych zmian. Będą z tobą niezależnie od tego, co zdarzy się w twoim życiu. Szukaj takich osób i pielęgnuj z nimi relacje. W bliskich relacjach dbaj też o kontakt dotykowy – uścisk ręki, przytulenie, poklepanie, o ile nie jest to nieprzyjemne dla drugiej osoby.

Mów do siebie dobrze i czule

Warto zbudować w sobie nawyk mówienia sobie miłych i dobrych rzeczy, np. „dobrze to robię”, „jestem silny, wytrwały”, „staram się jak mogę”, „dobrze się w tym czuję”, „mądrze to powiedziałam”. A jeśli nawet zdarzy ci się popełnić jakiś błąd, co przecież zdarza się każdemu, bądź dla siebie wyrozumiały/-a! Zamiast mówić do siebie: „Ale jestem głupi, beznadziejny”, możesz powiedzieć sobie: „Teraz tego nie wiem, ale zastanowię się nad tym i następnym razem sobie poradzę”. Tak samo zacznij dobrze mówić o swoim ciele lub poszczególnych jego elementach!

Mów innym dobre rzeczy

Każdy człowiek jest istotą społeczną, co oznacza, że do dobrego funkcjonowania potrzebujemy drugiego człowieka. Mówienie dobrych rzeczy innym ludziom jest prostym sposobem na budowanie relacji. Warto, aby były to szczere słowa i aby dotyczyły różnych aspektów, nie tylko związanych z ciałem czy wyglądem. Można mówić o cechach charakteru, o sposobie rozwiązywania trudności, np. „Dobrze sobie z tym poradziłaś”, „Jesteś silna”. Można też mówić o naszych myślach i emocjach, które czujemy w związku ze spotkaniem z drugim człowiekiem, np. „Cieszę się, że cię widzę”, „Lubię patrzeć na twój uśmiech”, itd.

Korzystaj z aktywności fizycznej

Twoje ciało z pewnością odwdzięczy ci się za to, że zamiast siedzieć, wybierzesz ruch! Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej – w pracy, w domu przed komputerem i telewizją, w samochodzie, itd. Warto więc wybierać świadomie takie aktywności, w których ciało może się poruszać. Korzystaj z aktywności spontanicznych! Podczas rozmowy telefonicznej możesz chodzić, zamiast siedzieć. Możesz też zaparkować samochód dalej od miejsca docelowego i przejść się! Więcej na ten temat znajdziesz we wpisie Aktywność fizyczna jako fundament zdrowego życia!

Uważaj na porównywanie się

Porównywanie się z innymi może być inspirujące i zachęcające do działania, ale najczęściej ma skutki odwrotne… Pamiętajmy, że zdjęcia, które zamieszczają inni ludzie w swoich mediach społecznościowych, a także publikowane w prasie czy telewizji, często poddane są obróbce fotograficznej w programach upiększających. Rzadko kiedy widzimy osoby na zdjęciach, które tak samo wyglądają w rzeczywistości… A gdy zaczniemy się porównywać ze zdjęciami, łatwo wtedy wpaść w kompleksy. Lepiej byłoby tego nie robić w ogóle, czyli odciąć się od miejsc, które sprawiają, że czujemy się gorzej. Można też starać się odwrócić swoją uwagę zajmując się tym, co sprawia nam przyjemność lub rozmową z kimś bliskim.

Akceptuj swoje emocje

To normalne, że każdy człowiek doświadcza w swoim życiu bardzo różnych emocji. Nie wszystkie są przyjemne, niektóre są trudne i bolesne. Staraj się je zauważać i obserwować, gdzie pojawiają się one w ciele. Ta wiedza pozwoli ci szybciej reagować na pojawiające się emocje. U każdego odczucia w ciele mogą pojawiać się w innym miejscu. Badania wskazują, że osoby mające dobry kontakt z własnym ciałem i reagowania na nie, mają rozwiniętą świadomość interoceptywną. Dzięki temu mają bardziej pozytywny obraz własnego ciała i lepiej radzą sobie z regulacją emocji.

Zauważaj też jakie myśli towarzyszą emocjom i doznaniom z ciała. Możesz przyglądać się tym myślom i emocjom niczym obłokom na niebie. Pamiętaj o tym, że emocje w końcu przeminą. A im bardziej z nimi walczysz i starasz się je wyprzeć, tym bardziej one nabierają siły. Nie warto się z nimi siłować. Akceptacja nie oznacza jednak, że musimy się im poddać. Możesz nauczyć się jak radzić sobie z trudnymi emocjami. Przykładowo, możesz o nich pisać, np. w pamiętniku, lub nauczyć się o nich rozmawiać z kimś komu ufasz. Możesz też zgłosić się do specjalisty, jeśli trudno ci się z nimi uporać. Możesz też korzystać z technik uważności, czyli mindfulness.

Nie poddawaj się

Pamiętaj, że jakakolwiek zmiana nie jest łatwym procesem. Każda zmiana budzi opór, tym większy, im bardziej jest ona dla nas ważna. Gdy dokonujemy zmian, narażamy się na porażki i chwile zwątpienia, wtedy warto sobie przypomnieć dlaczego chcemy to robić. Dlaczego wiedza o tym, jak budować pozytywny obraz własnego ciała jest ważna. Możesz wrócić do wypełnionej karty wdzięczności dla swojego ciała. Rozmowa z kimś bliskim, przyjacielem, albo specjalistą również może być pomocna! Możesz też przeczytać o tym, jak radzić sobie ze zmianami.

Już wiesz jak możesz budować pozytywny obraz własnego ciała. Pamiętaj, że Twoje ciało jest twoim domem i to m.in. dzięki niemu tworzysz jedyną i niepowtarzalną istotę, jaką jesteś! Bardzo lubię wiersz Paula Bosmansa „Nie zapomnij o radości”, który może być pięknym podsumowaniem tego wpisu:

„Dzień dobry, mój kochany,

znajdź trochę czasu na to, by być szczęśliwym!

Jesteś cudem, który żyje,

który rzeczywiście istnieje na ziemi,

Jesteś kimś jedynym, niepowtarzalnym,

nie można cię z nikim pomylić.

Czy wiesz o tym?

Dlaczego się nie zdumiewasz,

nie podziwiasz,

nie cieszysz się swym istnieniem

i istnieniem innych wokół ciebie?

Czy to tak oczywiste,

czy to nic nadzwyczajnego,

że żyjesz,

że możesz żyć,

że dano ci czas,

abyś śpiewał i tańczył,

czas, abyś był szczęśliwy?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *